Jeg skal analysere en reklame for Kvikk Lunsj fra Freia.
Målgruppen til denne reklamen er nok personer i alle aldre, fordi de appellerer til folk som liker å komme seg bort fra alt kjas og mas og til hytta for å kose seg. På bildet er det en tekst som sier: "-gi hyttekosen det lille ekstra!" og dette indikerer at kvikk lunsjen er noe du skal kose deg med, som gir ro og som skal gjøre hytteturen komplett. Overskriften er plassert ganske høyt på bildet og er godt synlig. Til venstre for den er det bildet av selve produktet; kvikk lunsjen. Selve motivet er et stearinlys som brenner på et bord som lyser opp for personen som senere skal sitte der å lese en bok. Bildet spiller definitivt på følelser. Bildet gir en følelse av ro og at personen på bildet skal kose seg, på grunn av mørket ytterst i kantene og effekten av at det er kun stearinlyset som lyser opp rommet med en gylden farge. Og bak stearinlyset er det en skål med kvikk lunsj, fordi; hyttekosen er ikke komplett uten. Reklamen er vellykket ut i fra hensikten, når jeg ser bildet får jeg en hunger etter kvikk lunsj fordi kvikk lunsjen ser veldig tiltalende ut. Reklamen kan kanskje også virke mot sin hensikt ved at det er det å komme seg på hytta å slappe av som blir satt i fokus, det ble det iallefall for meg. Jeg får bare lyst til å komme meg bort fra lekser og mas å sette meg ned med en god bok.
Håper dere likte reklameanalysen!
Du har funnet mange fine virkemidler i denne reklamen, Ane! Bruk gjerne enda flere faguttrykk når du jobber med denne typen tekster, for eksempel det å nevne de ulike språkfunksjonene. Pass også på at du strukturere teksten din skikkelig når du skal skrive om dette, bruk gjerne skjemaet som et utgangspunkt. Bra jobba!
SvarSlett